
Porušte pravidlá a získajte si srdcia
Porušte pravidlá a získajte si srdcia
Svet plný správnych riešení a nudných výsledkov.
V marketingu je to stále o tom istom. Všetci vedia, ako sa to má robiť. Každý deň na nás vyskakujú LinkedIn profily plné múdrostí v štýle: „Buď autentický, buduj komunitu, zameraj sa na cieľovú skupinu...“
Tak si zamudrujme aj my. Ale bude to naozaj to, čo chcete počuť alebo čítať? Uvidíme.
1. Nepočúvajte brief, počúvajte problém

Najlepšie kampane nevznikajú preto, že sa niekto držal briefu, ale tým, že pochopil, čo sa za ním skrýva.
Klient mi hovorí: „Chceme viac followerov.“
Ja počujem: „Ľudia si nás nevšímajú.“
Takže kým ostatní ladia správne copy alebo fonty, vy riešite, prečo by vás vôbec niekto mal sledovať.
„Netreba hovoriť veľa, ale musíme vedieť, čo povedať.“ – Tomáš Klobušník
2. Nehľadajte súhlas. Hľadajte reakciu

Každý brand chce byť milovaný.
Ale žiadny lovebrand nevznikol tým, že hral na istotu.
Reklama bez rizika je ako granadír – síce nasýti, ale všetci vieme, že tam niečo chýba.
Ak chcete, aby vás ľudia cítili, musíte riskovať, že sa to niekomu nebude páčiť.
Ako povedal Ogilvy: „If you’re not controversial, you’re invisible.“ Toto by si zaslúžilo vytesať do kameňa.
3. Porušte formu, nie podstatu

Nemusíte spáliť brand manuál. Stačí ho ohnúť.
Nie preto, že chcete vytŕčať z radu, ale preto, že chápete, prečo vznikol.
Pravidlá sú fajn. Pomáhajú držať vás na správnej ceste, ale čo ak vám poviem, že si môžete cestu do cieľa obohatiť rôznymi skratkami? Bude to vzrušujúce, zábavné a efektívne. Ak beriete manuál ako sväté písmo, skončíte pri kampaniach, ktoré síce nič nepokazia, ale ani nič nezmenia. Už len tá predstava ma unudila.
4. Nie všetko, čo sa dá zmerať, má zmysel

Čísla vám ukážu, čo funguje, ale nikdy vám nepovedia, prečo.
Najväčší omyl dnešného marketingu? Snaží sa byť racionálny v odbore, ktorý funguje na emóciách. Všetko sa dá optimalizovať, len duša nie. Všetko sa dá merať, ale my chlapi aj tak vieme na prstoch presne ukázať, koľko je 20 cm.
5. Robte to tak, ako to cítite. Až potom obhajujte

Kreativita je o dôvere – v seba, v nápad, v tú chvíľu, keď ešte netušíte, či to celé nie je blbosť.
Rick Rubin povedal: „Kreativita je o vnímaní neviditeľného – a jeho preklade do niečoho, čo druhí konečne uvidia.“
Ak chcete tvoriť niečo s dušou, musíte si dovoliť chvíľu vyzerať ako blázon. Nie ako analytik s Excelom, ale ako človek, ktorý cíti, že v jeho vnútri žije niečo, čo chce na povrch.
A presne to sme spravili v kampani Biela pastelka 2025
Tento rok sme sa na to rozhodli ísť úplne inak. Nie cez ľútosť, nie cez vážne posolstvá, ale cez humor. Insight bol jednoduchý – ak chceme, aby verejnosť vnímala nevidiacich s rešpektom, musíme zmeniť tón, ktorým o nich hovoríme. A tak vznikla kampaň Veni, (Ne)Vidi, Vici.
Ukázali sme každodenné víťazstvá nevidiacich cez situácie, ktoré boli vtipné, miestami až absurdné, ale pravdivé. A čo sa stalo?
Ľudia reagovali, zdieľali, smiali sa… ale hlavne, všimli si pointu. Humor, ktorý mohol pôsobiť ako risk, sa stal mostom. A výsledok? Historicky najvyšší výnos zbierky. Ale o tom možno nabudúce. 😉
Záver: Faul. 2 minúty za nudné predstavenie

Klient, ktorý hľadá istotu, dostane priemer.
Porušovať pravidlá neznamená robiť chyby.
Znamená to robiť veci, ktoré stoja za zapamätanie.