7 marketingových rád, ktoré vám pomôžu prečkať aktuálne obdobie

Aj my, ľudia z marketingu, pociťujeme hrozby zo šíriaceho sa koronavírusu. S cieľom spomaliť nákazu sme už od pondelka postupne prechádzali na homeoffice režim. Pracujeme z domu a chránime tak seba, svoje rodiny a všetkých naokolo. Uvedomujeme si však, že na Slovensku je mnoho malých a stredných podnikateľov, ktorých zatvorenie prevádzok na pár týždňov môže výrazne ohroziť. Bez zľahčovania aktuálnej situácie sme sa rozhodli ponúknuť všetkým zdarma niekoľko krokov, ako situáciu vyriešiť marketingovo a komunikačne.

1. Komunikujte so svojimi klientmi

Asi najzákladnejšia rada znie, aby ste sa neskrývali za zavretými dverami. Včas oznámte uzatvorenie alebo obmedzenie prevádzok cez všetky dostupné kanály. Ak poskytnite náhradné riešenia dopravy, upravíte platnosť zľavových kupónov, zrušíte alebo obmedzíte platby hotovosťou alebo prejdete dočasne na predaj “cez okno”, informujte o tom dostatočne včas a s presnými pokynmi. Využite Facebook, Instagram, webové stránky, stories alebo videá. Pripravte si texty vopred, ak sa situácia bude meniť. Potom ich len jemne upravíte a aktualizujete a budete tak stále aktuálny. Už teraz sa môžete pripraviť na to, keď sa situácia zlepší a budete sa môcť vrátiť do pôvodného režimu.

2. Nestraťte svoj dosah na sociálnych sieťach

Obmedzením predaja nemusíte ísť do kompletného offline módu. Stále môžete z domu používať sociálne siete a webové stránky. Ak ich nemáte, je pravý čas na ich zriadenie. So svojimi klientmi môžete komunikovať prostredníctvom nich, informovať o nových opatreniach a v prípade núdze dokonca mobilizovať. Obsah sa nestratí a zostane na internete aj po aktuálnej situácii. Postupne komunikujte svoje posolstvá, prepracujte všetko, čo sa v online svete prepracovať dá. Vždy ste chceli svetu povedať, ako vzniklo vaše logo alebo váš názov? Teraz na to máte čas. Robte plány na potom už teraz a nebudete neskôr prekvapení a zahltení prácou navyše. Po mimoriadnej situácii budete mať navrch, pretože si všetko pripravíte už dnes.

3. Pripravte si plán na neskôr

Skôr či neskôr sa situácia bude stabilizovať a život sa vráti do normálu. Ak sa chcete do podnikateľského prostredia vrátiť iba mierne oslabení, pripravte si plán. Skúste vymyslieť akcie, ktoré by sa koncom roka mohli stať súčasťou vašej komunikácie a pripravte k nim výhody a stratégiu. Pre bary ochutnávky vín, pre kaviarne cupping kávy, pre reštaurácie tematické večery a pod. Nájdite niečo kreatívne, teraz na to máte čas. Môžete si dnes sadnúť a pozorne preskúmať celý svoj web. Ak ste našli slabé miesta, zapíšte si ich a zavolajte cez Skype svojmu správcovi webu. Možno práve teraz sedí doma na homeoffice a rád by sa niečím zamestnal. S oživeným webom sa vám bude potom lepšie pracovať.

4. Dostali ste čas na analýzy, využite ho

Google reklamy, reporting z Business Managera Facebooku, počet followerov na Instagrame či vaša aktivita. Toto všetko môžete teraz podrobne analyzovať, prehľadne spracovať v tabuľke a zvážiť, kde sú vaše silné a slabé stránky. Ak nájdete niečo, čo by ste chceli robiť lepšie, nečakajte a skúste to aplikovať hneď. Upraviť publikum na Facebooku alebo začať pozývať fanúšikov na vašej fanpage môžete pokojne aj z domu. Zisky vám to teraz zrejme neprinesie, ale ak to urobíte dobre, tak sa môže vaša firma dostať z najhoršieho oveľa skôr ako konkurencia.

5. Marketing sa stane dôležitou oporou

Áno, je to pravda. A nehovoríme to len preto, že sme na tejto strane. Po stabilizovaní situácie bude “roztáčanie kolesa” pre mnohých veľmi náročné. V tomto vám pomôže agentúra, ktorá má nadhľad. Pády a neúspechy firiem a kampaní vníma aj v čase, keď žiadna globálna hrozba nemusí existovať. Nechajte si poradiť a nečakajte, kým vás predbehne niekto iný. Uvedomujeme si, že toto nie je teraz priorita (a ani by nemala byť), ale po istom čase sa budete chcieť vrátiť do “normálneho sveta”. Premyslite si kroky už teraz.

6. Videá, content a storky

Z domu môžete tvoriť. Preskúmajte, čo robí konkurencia. Možno nájdete kaviareň, ktorá robí podcast o káve. Možno nájdete holiča, ktorý na Instagram dáva fotografie účesov s návodmi. Možno nájdete reštauráciu, ktorá ukazuje, ako urobiť chutné jedlo. Inšpirujte sa. Neskôr sa vám to určite zíde. Testovať obsah však môžete už teraz. Ak máte fotografie alebo videá, ktoré sa doteraz povaľovali v pamäti telefónu, môžete ich postupne dávkovať na internet. Odsledujte reakcie a využite to vo svoj prospech. Ak si zákazníkov teraz udržíte aspoň v online svete, vrátia sa k vám.

7. Učte sa, ako to potom robiť ešte lepšie

Skúste fotiť, ak máte svoje produkty doma. Možno dokonca fotografiu upraviť. Zhromaždite ich a pripravte si content plán na najbližší polrok. Naučíte sa pracovať s online stratégiou ešte lepšie. Ak máte napríklad e-shop, pozorne si prejdite každý jeden produkt. Našli ste chybný odkaz, nefungujúci link, rozmazanú fotku alebo produkt bez textu? Ak áno, môžete urobiť interný audit a posunúť svoje podnikanie ďalej, hoci je situácia taká, aká je. Nateraz však zostaňte doma a chráňte seba a svoje okolie. Toto všetko použite ako návod na vyplnenie voľných dní. Vieme, že kalkuláciam sa nevyhnete, ale s týmito premennými ste možno doteraz nerátali. Po hĺbkovej kontrole to môže byť oveľa lepšie. Možno nájdete niečo nové a v tejto situácii to bude aspoň malá útecha, ale s veľkými očakávaniami.

Ak by ste chceli s nami prekonzultovať nejakú konkrétnu oblasť, ozvite sa nám a radi vám dáme konzultáciu zadarmo.