EN
Menu
Späť na všetky aktuality

Tvorivosť v pasci algoritmu: Aký je strih v ére TikToku a Reels?

  • Promiseo
  • »
  • Aktuality
  • »
  • Tvorivosť v pasci algoritmu: Aký je strih v ére TikToku a Reels?
17.06.2025 - 15:29
E. Humeňanská

Strih bol kedysi tichým remeslom v zákulisí. Dnes však strihá každý. Stačí mobil, apka, šablóna a za pár klikov je video na svete. Zručnosť, ktorá bývala doménou profesionálov, sa stala každodennou rutinou, ale hlavne druhým jazykom internetu – rýchlym, úderným a masovým. ALE čo vlastne dnes znamená „vedieť strihať“?

Na prvý pohľad to vyzerá jednoducho: zostrihať, pridať hudbu, efekty, titulky a zdieľať. Hotovo, a v ideálnom svete nech to má čísla a stane sa z toho virál, aspoň malý – pár tisícový.

No s rastúcim vplyvom algoritmov sa čoraz jasnejšie ukazuje rozdiel medzi niekým, kto ovláda nástroje, a tým, kto skutočne rozumie rozprávaniu obrazom.

Technika nestačí, ak chýba jazyk

Strih je ako reč. Môžete sa naučiť gramatiku aj slovnú zásobu a stále neviete povedať dobrý príbeh. A presne to sa dnes deje – ovládame softvér, ale často nerozumieme rytmu, významu, atmosfére.

Kedysi bol editor niekto, kto cítil tempo scény. Dnes často pracuje s číslami a sleduje, ako dlho má divák pozornosť, kde odchádza, ale i čo preskakuje. Strih sa z umeleckého rozhodnutia mení na reakciu na dáta.

Funkčnosť verzus vyjadrenie

Pre algoritmus má strih predovšetkým funkciu: udržať pozornosť, zvýšiť engagement a znížiť bounce rate. Dôležité je, aby sa video nevyplo.

Pre diváka má však strih význam. Očakáva, že záber niečo hovorí, že niečo nesie.

Oscarový editor Walter Murch (Apokalypsa, Anglický pacient) tvrdí, že najdôležitejším kritériom pri strihu je emócia. Vo svojej knihe In the Blink of an Eye píše:

„Najlepší strih je ten, ktorý si divák ani nevšimne. Nezaznamená ho, len sa nechá unášať príbehom.“ A dodáva: „Každý film je experiment – proces učenia sa, ako rozprávať konkrétny príbeh.“

Na digitálnych platformách sa však strih stáva nástrojom optimalizácie. Algoritmus nehodnotí, čo scéna hovorí. Hodnotí, ako dlho ju niekto sleduje. Nezaujíma ho emocionálne napätie ani poetika, len retencia (udržanie pozornosti diváka).

Tieto dva prístupy sa stretávajú v každodennom boji:

Prvý: „Sekaj to rýchlo, nenechaj diváka odísť.“
Druhý: „Daj scénam dýchať, nech hovoria samy za seba.“

A medzi týmito pólmi dnes balansuje každý editor – od youtubera cez našich PROMI kolegov až po filmového strihača.

Z dátového analytika sa stáva editor

V prostredí algoritmami riadeného obsahu sa tradičná úloha editora mení. Už to nie je len ten, kto rozhoduje o kvalite či význame obsahu. Namiesto toho sa stáva kombináciou dátového analytika a operátora výstupu – teda niekým, kto sleduje metriky, preklikovosť či dobu sledovania a podľa nich optimalizuje výber, prípadne poradie scén alebo príspevkov.

Pracuje s otázkami typu:

  • Kde sa divák najčastejšie odpojí?
  • Kedy sa vracia späť?
  • Ktoré typy strihu zvyšujú interakciu?

Vzniká estetika okamžitého účinku, čiže krátke zábery, punchlines, jump cuts, cut-iny, plynulý vizuálny tok. Význam sa odsúva bokom. Video nemusí dojímať, musí hlavne zadržať pozornosť.

 

Jazyk obrazu ako umelecký nástroj

Na opačnej strane stojí strih ako spôsob vyjadrenia. Nielen ako zručnosť, ale ako jazyk. Taký, ktorý nepočúva algoritmus, ale scénu. Ktorý vníma rytmus dialógu, mlčanie medzi slovami, jemnú zmenu v pohľade postavy.

Tu neexistuje jednoznačné meranie. Rozhoduje intuícia, kultúrny kontext a emocionálny zážitok. Takýto strih sa nesnaží zabrániť odchodu diváka. Snaží sa zanechať stopu.

Umenie balansovať medzi pravidlom a výnimkou

Skutočný editor nežije len v jednom z týchto svetov. Rozumie pravidlám algoritmického strihu, ale vie aj, kedy ich porušiť. Pretože práve pomalší záber, ticho či nečakaná medzera môžu vyvolať niečo, čo algoritmus nevie zachytiť – emóciu. To je hranica medzi tým, čo len preletí feedom, a tým, čo ostane v pamäti.

 

Myslieť na čísla, no tvoriť pre ľudí

Nejde o to vybrať si jednu stranu. Dnešný tvorca sa pohybuje v komplexnom priestore. Musí vedieť čítať dáta, ale zároveň ich vedieť vypnúť a v správnom momente dôverovať citu.

Strih dnes nie je ani čisto technická disciplína, ani striktne umelecká. Je hybridná. A ten, kto sa v nej orientuje, dokáže tvoriť obsah, ktorý sa nielen sleduje, ale aj „prežíva“.

Premyslená stratégia namiesto slepého tempa

Nie je to o tom, že jeden prístup je správny a druhý chybný. Oba majú svoje miesto. Ak robíte výkonnostné video na sociálne siete, potrebujete štruktúru, ktorá drží pozornosť. V prípade, že chcete budovať značku, dôveru a vzťah – musíte myslieť na rytmus, náladu, dôraz.

Nie každý editor je aj rozprávač. A nie každý rozprávač zvláda tempo sociálnych sietí. Práve preto dnes vyhrávajú tí, ktorí chápu oba svety a dokážu z momentu urobiť zážitok.

Viac než len časová os

Dobrý strih nie je otázkou len pixelov a časovej osi. Je to cit pre moment – kedy nechať diváka cítiť, kedy ho vytrhnúť z deja či prekvapiť a kedy mu dopriať ticho.

V ére, kde algoritmy diktujú formu, je najväčším umením nestratiť obsah. A práve v tom je rozdiel medzi tým, kto len strihá, a tým, kto skutočne tvorí.

Strih pre algoritmus vs. strih pre príbeh

Enid Humeňanská Cameraman/Video editor

Ďalšie články

Reklamný insight: Tajná ingrediencia skvelých kampaní

Za každou nezabudnuteľnou reklamou sa skrýva niečo viac než len pútavý slogan či dobre natočený spot. To "niečo viac" je reklamný insight — hlboké pochopenie toho, čo ľudia cítia, robia alebo chcú, často ešte skôr, než si to sami uvedomia. Poďme sa spolu pozrieť na to, čo presne insight je, aké typy existujú, ako ich hľadať a ktoré kampane ho zvládli na jednotku.

Holé nebo! Takto si váš event ľudia zapamätajú

Zabudnite na stiesnené konferenčné miestnosti, nekonečné rady stoličiek, monotónne Powerpoint prezentácie pod umelým osvetlením či unavené pohľady do mobilov. Dá sa to aj INAK, a to vonku, s čerstvým vzduchom, uvoľnenou atmosférou a prirodzenou energiou!

Z denníka junior copywriterky o sľubných začiatkoch v Promiseo

Mala som deväť, keď som prvýkrát ostala po škole. Napísala som vydieť namiesto vidieť a mädväď namiesto medveď. Dostala som guľu a musela som ich stokrát prepísať správne. Ten deň si pamätám dodnes, pretože práve tieto chyby stáli na začiatku mojej cesty k písaniu.